Blog

Jak mądrze czytać internetowe opinie o materacach

Robert Cialdini, słynny amerykański psycholog i badacz wpływu społecznego, w swej bestsellerowej, leżącej na biurku niemal każdego szanującego się menadżera, pracy “Wywieranie wpływu na ludzi” stawia tezę, iż większość z nas przy swoich wyborach kieruje się “społecznym dowodem słuszności”, czyli mówiąc wprost- jest wielce prawdopodobne, że i Ty, przed zakupem jakiegoś produktu, skrupulatnie sprawdzasz opinie innych klientów o nim. I nie ma w tym nic złego, nie świadczy to bynajmniej o Twym owczym, bezrefleksyjnym pędem za tłumem, a chęci bycia świadomym konsumentem, który woli poprzedzić wydatek i zagłosowanie portfelem na którąś z firm, namysłem i wykorzystaniem doświadczenia innych.

No właśnie, tylko na czyjej, tak naprawdę, opinii, opiera się przymierzający do zakupu? To pytanie jest szczególnie ważne i aktualne w przestrzeni internetowej, bowiem o ile towarzyska poczta pantoflowa, łącząca najbliższe otoczenie, jest źródłem informacji o bardzo wysokiej i łatwo sprawdzalnej wiarygodności, o tyle opinie, które krążą o firmach, produktach, sklepach czy usługach w sieci, mogą wzbudzać, niekiedy słuszne podejrzenia, co do ich prawdziwości. Jak więc, z morza internetowych komentarzy i ocen, wyłowić te, którym warto zaufać? Oto krótki poradnik, jak czytać internetowe komentarze, by nie paść ofiarą fałszywego marketingu lub trolli:

Szukaj opinii od prawdziwych osób

Najwiarygodniejsze opinie to takie, których wystawienie wymaga od komentującego zarejestrowania się na stronie i/lub wylegitymowania swoimi danymi osobowymi. Warto więc sprawdzać strony firmy na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, gdzie za pomocą kilku kliknięć można sprawdzić od kogo pochodzi ocena. Odkąd Facebook wprowadził możliwość recenzowania firm za pomocą systemu pięciu “gwiazdek”, warto też dogłębnie zapoznawać się z treściami uzasadnień not- takie bez komentarza niestety nie mają zbyt wielkiej wartości merytorycznej, tak samo te podpisane jedynie nickiem.

Sprawdź jak firma zbiera opinie na swojej witrynie

Opinie, o których prawdziwość drżą najczęściej internauci to takie, z którymi można zapoznać się źródła, czyli bezpośrednio na witrynie internetowej firmy. Gdy lwia część opinii jest pozytywna, wielu potencjalnym klientom zapal się w głowie lampa o alarmującym odcieniu czerwieni. Jest to do pewnego stopnia zrozumiałe, bo pokusa moderowania opinii jest dla firmy dość duża, jednak do sprawdzenia czy komentarze są wiarygodne, wystarczy informacja o tym w jaki sposób są zbierane i zachęcamy do otwartego pytania o to osób prowadzących stronę. My w naszym sklepie pozyskujemy opinię za pomocą systemu Yotpo, który to wysyła ankiety tylko do ludzi, którzy zakupili i opłacili nasz produkt, dzięki czemu każdy kto odwiedza naszą stronę może być przekonany o tym, że czyta tylko komentarze ludzi, którzy naprawdę używają naszego materaca.

Weryfikuj zarówno negatywne, jak i pozytywne komentarze

Warto pamiętać, że tak jak istnieje zagrożenie, że opcja komentowania i oceniania w sieci posłuży firmie do nieuczciwego marketingu, tak z drugiej strony medalu jest obawa, że uczciwa firma/dobry produkt/rzetelny usługodawca zostaną po prostu pomówieni w przestrzeni internetowej. Motywacji do takich zachowań może być wiele i jest to temat na psychologiczne rozprawy, ale na finiszu naszego mikro-poradnika czytania komentarzy pragniemy uczulić, by weryfikować wszystkie pojawiające się w sieci opinie, zarówno te pozytywne, jak i negatywne.

.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów